På Norr Botten eller hellre Toppen


Jo jag nådde fram till Jämtöavan med Gosan Airijoki, hennes home turf som kattunge, efter 15 timmars truckande från Stockholm, klockan 4 i morse. Givetvis intogs en burgare på MAX i Sundsvall och oräkneliga kaffemuggar på diverse ställen unter wegs. Jag stöp i säng med dubbelseende och muller i skallen i en 8 grader varm sommarstuga med elektrofläkten som sängpartner och redan 4 timar senare ringde Annika, kattmormor och sade att nu är det dax. Alltså in i blåstället och på med Graningepjux och sedan till Annikas place några Chevakilometer bort.

Annika började dagen soft med hemvärpta ägg och Rånebagarens bröd och ett svart kaffe med mjölk, härligt för old companions. Sedan tog hon fram spaden och vi valde nogsamt ut en bra plats för Gosans vila. Avslutningsvis planterade vi vita rosplantor av härdig finsk sort samt placerade alla av Karin utvalda senegalesisiska snäckor runt vilorummet och grät diskret en och annan tår över allas vår Gosan som varit med oss i dryga 16 år, vilken kär kissekatt! Hon var en unik vän bland djuren och överträffade många av dom som går på två ben enligt min mening.

När jag avslutatat detta viktiga uppdrag så tog jag mig an nästa lilla, att bibringa Johan hans utlånade senegalesiska begagnade shirt som han köpte av ryggen från försäljaren. Raskt in i trucken igen och upp till Gällivare, bara ca 200 km ytterligare njutning av truckande. Jag anlände och hann inköpa vin till kvällen, givetvis en Riesling och en Gnarly, och dessutom göra besök hos kära vännerna Anne-Marie och Leif innan jag skulle möta tysken och sonen. Vi gjorde under Johans styrning den vanliga Mampacruisen med tre man på Chevasoffan och såg alla nya staket och ruiner som LKABs framgångar orsakar. Hela Norrbottensvägen är avspärrad och folktom, vilket var vår plats på hyllan 86 när Airijoki-clan intog Mampa.

I Markus hus har vänner strömmat in hela kvällen tex Stiven, Flaket, Labba, Lill Erik (som inte är liten längre) och kanske några till som jag inte kan namnen på just nu. Vi har njutit Johans goda mat, snackat brett och vitt och ibland djupt. Tysken och apan blev trötta och sussar sött i sina kabysser, på mig väntar VIP-rummet och jag bloggar på.

I morgon drar min road-trip vidare men mot södern. Jag ska träffa Vikke min käre son när plugget slutar och han är hemma i Rosvik, "Theee Place on the Planet!!!" Vi har lite bizznizz att gå igenom men framför allt tid att fånga upp med en farsa i Senegal. På fredag angör trucken Stockholm och på lördag Göteborg, in shalla. Jag är lycklig som får leva och uppleva så mycket.

//FarSan//


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0