En liten värld


Ingen stor nyhet men ändå. Idag var jag till Sveriges Ambassad på Rue Emile Zola för att förnya mitt pass. Jag togs emot av en vänlig dam i min ålder med fräknar och tidigare naturligt rött hår som dessutom passande nog heter Svensson. När hon kikat lite på mina personalia i passet så sken hon upp i ett stort leende. Hon sa, min farbror bodde i Luleå. Så jag fick förklara ett och annat om kommunsammanslagning och stadsdelar. Vi kom raskt fram till att jag kände hennes farbror mycket väl genom min farsa. Farsan min och hennes farbror var inte bara kollegor de var kompisar också och vi bodde alla på Bergnäset. Hennes farbror hette Sten men är känd under artistnamnet "Valpen". Allt detta och lite till hann vi orda över för det var ingen kö till avdelningen för nya pass som är öppen varje helgfri fredag mellan 10 och 12.

Sedan fortsatte hon och berättade att hon har bott i Bondersbyn till hon var två år och att det senare blev mest Stockholm till hon drog ut i världen med UD som arbetsgivare. Bondersbyn hade hon återbesökt med sina syskon när de gjorde en resa till rötterna för inte så länge sedan. Hon var mäkta impad av hur tjusigt det är vid Kalixälven.

Nästa fredag får jag mitt nya pass om allt funkar som normalt och då får jag träffa Svensson igen.

//FarSan//


Kommentarer
Postat av: nickis

är det inte det jag alltid sagt det är vacker i Kalix. Nu har dagarna börjat bli längre och isen ligger tjock på älven. Kram

2009-01-09 @ 21:33:02
Postat av: apan

Valpen... det var ett schyst artistnamn måste jag säga.. Själv kallas jag Ap-arne nu mera tysken är en ständig förnyare av nicknames

2009-02-01 @ 10:58:58
URL: http://tyskaapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0