Gott nytt år!


Nu har jag hört det jag behöver höra. För ca tre veckor sedan var jag på Just 4 You och Orchestra Baobab ägde scenen hela kvällen/natten och spelade senegalesisk latino pop/funk/jazz. I natt var vi, Viktor, Heide och jag i en stor lokal och där var det ultimata bandet med sångare på scenen, nämligen Super Etoile de Dakar som backade upp Youssou N´Dour. Det var musik så det kändes i hela kroppen och en del mera. Bandet består av två key-boardspelare, tre guitarrer, bas, trummor av toubabmodell (dvs sådana som vitskallar spelar) samt tre set med talking African drums. Musiken satt som en krympt keps eller kanske bättre beskrivet; som en pjäxa med dubbel snörning. Till den pulserande musikaliska mattan la Youssou in sin vackra tenorstämma och sjöng obegriplig lyrik på Wollof och ibland lite franska eller engelska strofer. Han har en underbar röst och kan ta i så han överröstar hela bullermattan med komp.

Folket stod upp och viftade med näsdukar och trosor och ylade med i de välkända texterna. Jag hade givetvis ingen kamera med mig, men kanske Vikke publicerar någon bild senare, just nu sover han efter en tung natt på cluben. Så firade vi in det nya året.

//FarSan//


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0